Logistikos sprendimų kraštovaizdis nuolat keičiasi, o pastarieji 15 metų ypač paveikė logistikos operatorių funkciją mažmeninėje prekyboje. Ar galime kalbėti apie revoliuciją logistikoje?
Logistika ir prekyba
Šiais laikais logistikos operatorius yra daugiau nei užsakovas; daug arčiau verslo partnerio, perimančio įsipareigojimus prekių sandėliavimo ir paskirstymo srityje. Dažniausiai siūlo tokias paslaugas kaip logistikos procesų plėtra, sandėlio projektavimas, vietos parinkimas, atsargų saugojimas ir valdymas, pakavimas ir perpakavimas, ženklinimas ir smulkaus remonto įvedimas, B2B ir B2C užsakymų vykdymas, grąžinimų ir skundų tvarkymas arba rinkodaros medžiagų ir pakuočių užsakymas.
Kaip matote, logistikos funkcijų sąrašas ilgas – nors taip buvo ne visada. Dėl ko reikėjo atlikti pakeitimus? Ir kokias vystymosi kryptis galima prognozuoti remiantis tuo?
Trumpa logistikos istorija
Kokie svarbiausi įvykiai pastarųjų dešimtmečių logistikos istorijoje?
Lietuvoje 1990-ieji buvo ypač svarbūs mažmeninei rinkai. Ekonominė reforma ir pasirengimas stojimui į Europos Sąjungą, vis daugiau užsienio įmonių atsiradimas Lietuvos rinkoje ir Lietuvos įmonių bandymas prisitaikyti prie vakarietiškų standartų – būtent tai suformavo pardavimų rinką, įskaitant ir dinamiškus logistikos pokyčius.
Technologijos logistikoje pirmajame XXI amžiaus dešimtmetyje
Taip pat nereikia pamiršti, kad šio laikotarpio technologinių galimybių kraštovaizdis skyrėsi nuo šiandien naudojamų technologijų. Žinoma, buvo WMS (sandėlio valdymo sistema), tačiau joje vis tiek trūko daugelio šiandien žinomų patobulinimų. Todėl norint tinkamai tvarkyti sandėlio procesus, teko atlikti daugybę su popierių pildymu susijusių veiklų – pavyzdžiui, duomenų iš dokumentų suvedimą į skaičiuokles ir kitas duomenų valdymo programas.
Žinoma, kai kurios įmonės, taigi ir sandėliai, jau naudojo brūkšninius kodus, kurie labai palengvino prekių gavimą ir užsakymų įvykdymą – nors buvo tokių, kuriose kaip patvirtinimą reikėjo rankiniu būdu registruoti veiklą popieriniuose dokumentuose.
Elektroninė prekyba įveda revoliuciją logistikoje
Tačiau tikra revoliucija logistikoje pasirodė esanti dinamiška elektroninės prekybos plėtra. Logistikos operatoriai, teikiantys elektroninės prekybos paslaugas, turėjo pasiruošti daugybei pakeitimų sandėliuose, kad galėtų tvarkyti dažnai nedidelius užsakymus ir B2C siuntas – dažnai labai dideliais kiekiais. Todėl buvo įvesti dideli pakeitimai sandėlio patalpų, užimtumo ir darbuotojų valdymo organizavime bei procesuose, technologijose ir sistemose.